شما اینجا هستید
بین الملل » گروسی خواستار مذاکره با ایران بر سر برجام-۲ شد!

رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز ضمن تکرار ادعا‌های همیشگی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «از سرگیری مذاکرات با ایران ضروری است، زیرا وضعیت برنامه هسته‌ای تهران اصلاً تعریف نشده است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این ادعا که “جنگ اسرائیل و حماس نباید توجه قدرت‌های بزرگ را از خطر انباشته شدن ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران منحرف کند”، خواستار نشستن کشورها بر سر میز مذاکره و ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای شد.

وی ادامه داد: تلاش برای بازگرداندن توافق هسته‌ای به چارچوب برجام به نتیجه نخواهد رسید البته شما همچنان می‌توانید آن را برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بنامید اما [با توجه به شرایط جدید] این توافق باید برجام-۲ یا چیزی شبیه به آن نام بگیرد.

گروسی پیشتر در مصاحبه با رسانه‌های فرانسوی گفته بود ایران سلاح‌های هسته‌ای ندارد، ولی برخی از توانمندی‌های هسته‌ای آن مایه نگرانی است.

میخائیل اولیانوف نیز اخیرا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود: از ایالات متحده آمریکا و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس (موسوم به تروئیکای اروپایی) می‌خواهیم به جای تلاش برای از مسیر خارج کردن یا ممانعت از تعاملات بین ایران و آژانس انرژی اتمی، بر احیای برجام تمرکز کنند که به نوبه خود شرایط مساعدی را برای تهران برای واکنش متقابل ایجاد می‌کند.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در سال ۲۰۱۵ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران را با هدف نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای تهران امضا کردند. این سند لغو تدریجی تحریم‌ها علیه ایران را در ازای تعهد این کشور به محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود تصریح می‌کرد.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم به خروج از این توافق گرفت، در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور کنونی بار‌ها تمایل خود را برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته‌ای اعلام کرد. روسیه، انگلیس، آلمان، چین، ایالات متحده و فرانسه از آوریل ۲۰۲۱ در وین مذاکره با ایران در مورد ازسرگیری برنامه جامع اقدام مشترک به شکل اولیه آن را شروع کردند. اما گروسی در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲ گفت که دور دیگری از مذاکرات با نمایندگان ایران در وین بدون نتیجه پایان یافت.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

جوانی نیوز | خبری | سیاسی| فرهنگی| مذهبی