شما اینجا هستید
ایران » پیکرِ «پدرِ کاتیوشای ایران» در اصفهان تشییع شد

پیکرِ «پدرِ کاتیوشای ایران» در اصفهان تشییع شد

 پیکرِ مرحوم امیر سرتیپ «محمد شیرانی» نخستین فرمانده مرکز آموزش توپخانه و موشک‌های ارتش جمهوری اسلامی مُلقب به «پدرِ کاتیوشای ایران» در اصفهان تشییع و به خاک سپرده شد.

امیر سرتیپ «محمد شیرانی» بر اثر کهولت سن در اصفهان دارفانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر این فرمانده عالی نظامی، روز چهارشنبه با حضور جمعی از فرماندهان و کارکنان ارتش، همرزمان و خانواده آن مرحوم در مرکز آموزش شهید صیاد شیرازی اصفهان برگزار شد و پیکر وی پس از تشییع در قطعه ایثارگران «باغ رضوان» اصفهان به خاک سپرده شد.

پیکرِ «پدرِ کاتوشای ایران» در اصفهان تشییع شد

امیر سرتیپ شیرانی نخستین فرمانده مرکز آموش توپخانه و موشک‌های ارتش موسوم به «پدر کاتیوشای ایران» بود که برغم بازنشستگی در سال ۵۷، پس از پیروزی انقلاب توسط سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» به خدمت اعاده و بعنوان فرمانده مرکز آموزش توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی ارتش منصوب شد.

امیر شیرانی، آموزش‌های نظامی خود را در آمریکا و روسیه طی کرد و در تمام مراحل خدمت، افسری با دانش، متعهد، مومن و نمونه بود.

بیشترِ افسرانِ توپخانه کشورمان در دوران دفاع مقدس از شاگردان امیر سرتیپ محمد شیرانی محسوب می‌شوند.
وی از قهرمانان ملی کشور در عرصه نبرد حق علیه باطل و موسس ورزش‌های همگانی در کلانشهر اصفهان بود.

امیر سرتیپ محمد شیرانی نخستین نظامی ایران بود که آموزش «کاتیوشا» را گذارند و پایه آموزش این سلاح را در ساختار نظامی کشور توسعه و تعمیم داد و به همین دلیل «پدرِ کاتیوشای ایران» نام گرفت.

«کاتیوشا»، گونه‌ای راکت‌انداز چندتایی است که نخستین بار در شوروی سابق ساخته شد و در مقایسه با توپ‌های جنگی توانایی شلیک حجم عظیمی از مواد منفجره را در بازه زمانی کوتاهی به سوی دشمن دارد و بعنوان نخستین توپخانه خودکششی، از قدرت تحرک بالایی برخوردار است.

استاندار اصفهان، امروز با صدور پیامی، درگذشت امیر سرتیپ «محمد شیرانی» را تسلیت گفت.

اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان در پیام سیدرضا مرتضوی آمده است: درگذشت اندوهبار چهره برجسته عرصه حماسه و ایثار و از قهرمانان مُدافع امنیت در ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ محمد شیرانی موجب اندوه فراوان شد.

ادامه این پیام حاکیست: آن فقید سعید که از پیشکسوتان دوران حماسه، ایثار و مجاهدت در استان اصفهان بود، در دوران دفاع مقدس و در مسوولیت خطیر فرماندهی ارشد نظامی آجا در منطقه اصفهان و فرماندهی مرکز آموزش توپخانه این دیار و همچنین در حوزه توسعه ورزش‌های همگانی، دستاوردها، آثار، خدمات و مجاهدت‌های برجسته و ماندگاری را در اذهان همگان بویژه دلدادگان به اعتلای ایران عزیز و همرزمان سلحشور خود در ارتش مکتبی جمهوری اسلامی ایران به یادگار گذاشت.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی درگذشت امیر سرتیپ دوم محمد شیرانی را تسلیت گفت.
در پیام امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی آمده است: مرحوم امیر سرتیپ دوم محمد شیرانی در شمار بزرگانی بود که در مسوولیت فرماندهی مرکز آموزش توپخانه نیروی زمینی ارتش و آموزش افسران رسته توپخانه و موشکی تلاش شایان توجهی داشت. ثمرات حضور آن افسر دانشور، فرهیخته و انقلابی و یار دیرین شهید سپهبد صیاد شیرازی با ویژگی‌های بارز اخلاقی و فرماندهی را باید در پیروزی‌ها و نقش‌آفرینی‌های بی‌بدیل گروه‌ها، گُردان‌ها و آتشبارهای توپخانه ارتش در صدها عملیات آفندی و پدافندی رزمندگان نیروهای مسلح در دفاع مقدس، جست‌وجو و تبیین کرد.

مراسم گرامیداشت این فرمانده سال‌های دفاع مقدس صبح روز جمعه چهارم اسفند در مسجد «المهدی(عج)» محله «مُرداویج» اصفهان برگزار می‌شود.

ایرنا-

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

جوانی نیوز | خبری | سیاسی| فرهنگی| مذهبی