شما اینجا هستید
ایران » پیام رونمایی دستاورد‌های روز گذشته در صنعت دفاعی کشور چیست؟

جمهوری اسلامی با پیشرفت‌های چشمگیر خود در طول سال‌های اخیر، ایران را در زمره قدرت‌های نظامی برتر جهان قرار داده است، به طوری که اکنون قدرت موشکی و پهپادی کشورمان به کابوس دشمنان بویژه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و رونمایی‌های ایران از دستاورد‌های جدید نظامی، این کابوس را ترسناک‌تر می‌کند.

روز گذشته جدیدترین پهپاد خانواده مهاجر با نام مهاجر۱۰ با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد. بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر ۱۰»، ۴۵۰ لیتر و بیشینه وزن محموله آن ۳۰۰ کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را دارد و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است، اما ویژگی مهاجر ۱۰، مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری و شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری است.

مهاجر ۱۰ یک پهپاد استثنایی است

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح درباره ویژگی‌های پهپاد مهاجر ۱۰ اظهار کرد: سرعت پهپاد مهاجر ۱۰ بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و این پهپاد تا ۲۰۰۰ کیلومتر می‌تواند پرواز کند و به نوعی می‌توان گفت مهاجر ۱۰ یک پهپاد استثنایی است. وی گفت: اگر تجهیزات مخابراتی و راداری هم روی آن نصب شود می‌تواند نقش هواپیمای شناسایی را ایفا کند و می‌توان گفت پهپاد مهاجر ۱۰ بسیار پیشرفته است. آشتیانی درباره رونمایی از تجهیزات دفاعی و نظامی در آینده نیز گفت: پیشرفت‌های بسیاری اکنون در دست اقدام است و به امید خدا به زودی رونمایی‌های بیشتری نیز از تجهیزات دفاعی و نظامی برای کشورمان خواهیم داشت.

 مسیری که مهاجر طی کرد

مهاجر خانواده‌ای از پهپاد‌های نظامی ایرانی است که ریشه‌اش را باید در سال‌های دفاع مقدس جست‌وجو کرد، سال‌هایی که نیرو‌های مسلح با کمبود تسلیحات و تجهیزات نظامی دست و پنجه نرم می‌کردند. مهاجر ۱ نخستین پهپاد از این خانواده بود که در دوران جنگ تحمیلی بنا بر نیاز کشور برای رصد اطلاعاتی دشمن بعثی ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت. این پهپاد در دوران دفاع مقدس، کمک قابل توجهی به نیرو‌های نظامی کشورمان در دستیابی به اطلاعات محرمانه یگان‌های ارتش بعثی داشت. پس از پایان جنگ تحمیلی، نوبت به ساخت مهاجر ۲ رسید. پهپادی به وزن ۸۵ کیلوگرم که حداکثر به سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و مدت زمان پروازش هم ۹۰ دقیقه است. ارتفاع پروازی مهاجر ۲ نزدیک به ۳ هزار متر و شعاع عملیاتی آن ۵۰ کیلومتر است. پهپاد مهاجر ۲ نوین (M۲N)، سومین پهپاد از خانواده مهاجر بود که برای نخستین بار آذرماه سال ۹۳ رونمایی و دی‌ماه همان سال در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) نیروی زمینی ارتش به کار گرفته شد.

این پهپاد نسبت به مهاجر ۲، سه برابر افزایش برد داشته و می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری را پایش کند. مهاجر ۲ نوین در مدت زمان پرواز نیز با مداومت پروازی ۶ ساعته، جلوتر از مهاجر ۲ است. این پهپاد علاوه بر نصب دوربین‌هایی با قابلیت گردش ۳۶۰ درجه، لانچر‌هایی زیر بال خود دارد که می‌تواند موشک‌های مختلفی با خود حمل کند. مهاجر ۴ عضو دیگری از خانواده پهپاد‌های مهاجر است که تا سال‌ها قبل یکی از پرشمارترین پرنده‌های بدون سرنشین در حوزه رصد و شناسایی بود. پهپاد «مهاجر ۴» برای مراقبت هوایی و شناسایی اهداف تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری طراحی و ساخته شده است هواپیمای مهاجر ۴ با بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی ۷ ساعته دارد و می‌تواند در انواع شرایط جوی به پرواز درآید. وزن این هواپیما حدود ۱۷۵ کیلوگرم و ارتفاع پروازی آن نیز در حدود ۴۵۰۰ متر است.

این پهپاد فاقد چرخ است و معمولا از روی نوعی پرتابگر و بعد از گرفتن یک شتاب سریع به پرواز در می‌آید و در مرحله نهایی نیز توسط یک چتر فرود می‌آید و بازیابی می‌شود. مهاجر ۶ دیگر پهپاد این خانواده بزرگ است که نخستین بار سال ۹۶ رونمایی شد. این پهپاد از نظر ابعاد و وزن بالاتر از نمونه‌های قبلی قرار گرفته و قابلیت اجرای هر دو عملیات شناسایی و رزمی را دارد. ماموریت‌های پهپاد مهاجر ۶ شامل شناسایی و مراقبت هوایی، انهدام هر هدفی روی خشکی و دریا در روز و شب با دقت بسیار بالا، رصد و کنترل مرز‌ها و نوار ساحلی و امکان حمل انواع محموله‌های نظامی با توان نشست و برخاست متعارف از روی باند و بازیابی اضطراری با چتر است. در سال ۹۸ نیروی زمینی سپاه با استفاده از این پهپاد، مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در شمال‌غرب کشور را منهدم کرد.

حالا نزدیک به ۳ دهه پس از طراحی و ساخت مهاجر ۱، وزارت دفاع از جدیدترین عضو خانواده مهاجر رونمایی کرده است؛ عضوی که نسخه پیشرفته‌تری از مهاجر ۶ به حساب می‌آید و قادر به مداومت پروازی ۲۴ ساعته به طول ۲۰۰۰ کیلومتر است. با اضافه شدن مهاجر ۱۰ به سبد پهپادی ایران، توان رزمی و شناسایی کشورمان در این حوزه پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به مداومت پروازی ۲۴ ساعته و برد ۲ هزارکیلومتری، باید گفت مهاجر ۱۰ را نیز باید به فهرست نگرانی‌های رژیم صهیونیستی اضافه کرد، چرا که برد عملیاتی این پهپاد به سرزمین‌های اشغالی می‌رسد.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست با اشاره به اینکه ایران مراسم روز صنعت دفاعی خود را با رونمایی از یک پهپاد جدید برگزار کرد که آخرین دستاورد وزارت دفاع است، نوشت: مهاجر ۱۰ دارای برد ۲ هزار کیلومتری است و قابلیت پرواز به مدت ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری را دارد. این روزنامه در ادامه با نگرانی نوشت: این یعنی ایران می‌تواند از این پهپاد برای تهدید اسرائیل یا نیرو‌های آمریکا در منطقه استفاده کند. ایران با افزایش برد و نوع پهپادهایش به یک بازیگر در بازار این پرنده‌ها تبدیل شده است.

بمب‌های هوشمند «آرمان ۱» و «آرمان ۲» رونمایی شد

بمب‌های هوشمند «آرمان ۱» و «آرمان ۲» در نمایشگاه تجهیزات دفاعی ۱۴۰۲ رونمایی شد. بمب هوشمند آرمان ۱ با وزن ۳۵ کیلومتر می‌تواند به برد عملیاتی ۲۰ کیلومتر برسد. «آرمان ۱» قادر است از انواع پهپاد‌های عملیاتی در نیرو‌های مسلح پرتاب و شلیک شود و از سیستم هدایت آن از طریق سیکر و GPS/INS بهره می‌برد.

«آرمان ۲» با وزن ۴۰ کیلوگرم به برد عملیاتی ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. این بمب هوشمند نیز که از پیشران الکتریکی استفاده می‌کند قادر است در انواع پهپاد‌های عملیاتی در نیرو‌های مسلح به‌کارگیری شود. سیستم هدایت «آرمان ۲» از طریق GPS/INS است. گفتنی است این بمب‌ها روی پهپاد مهاجر۱۰ که روز گذشته توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد، نصب شده است.

الحاق انبوه موشک‌های «خرمشهر» و «حاج قاسم» به سپاه

در جریان رونمایی از مهاجر ۱۰، رئیسی دستور آغاز الحاق و واگذاری انبوه موشک‌های راهبردی «خرمشهر» و «حاج قاسم» به نیرو‌های مسلح و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کرد. موشک شهید حاج قاسم یک موشک بالستیک ساخت وزارت دفاع است که مرداد ۱۳۹۹ رونمایی شد. این موشک برد ۱۴۰۰ کیلومتری دارد که نسل جدید موشک‌های نقطه‌زن فاتح ۱۱۰ محسوب می‌شود و قادر به فرود آمدن روی گنبد آهنین اسرائیل است. موشک خرمشهر نیز از جمله موشک‌های بالستیک ساخت کشورمان است که بردی بالغ بر ۲ هزار کیلومتر دارد.

مهدی بختیاری: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، همزمان با ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی، یک رونمایی داشت و ۲ تحویل انبوه.

پهپاد مهاجر ۱۰

مهاجر ۱۰، برای نخستین بار به عنوان جدیدترین پهپاد ایرانی در حوزه رزمی رونمایی شد که تفاوت‌هایی با دیگر اعضای خانواده مهاجر دارد.

خانواده پهپاد‌های مهاجر قدیمی‌ترین و مشهورترین پهپاد‌های ایران هستند که برخی نمونه‌های آن مانند مهاجر ۶ در اختیار برخی کشور‌های دیگر نیز قرار دارد.

مهاجر جدید با مداومت پروازی ۲۴ ساعته، می‌تواند در ارتفاع ۷ هزار متری و در شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتر پرواز کند. بیشینه ظرفیت سوخت آن، ۴۵۰ لیتر و بیشینه وزن محموله آن نیز ۳۰۰ کیلوگرم است.

این پهپاد ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و می‌تواند انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را حمل کند.

تجهیز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی، از دیگر خصوصیات پهپاد جدید خانواده مهاجر است.

طبق تصاویر منتشرشده از این مراسم، همراه پهپاد مهاجر ۱۰، بمب هواپرتاب هدایت‌شونده «آرمان ۱» نیز رونمایی شد.

این بمب از سری بمب‌های هدایت‌شونده گلایدکننده ساخت صنایع دفاع نظیر یاسین و بالابان است که پیش از این روی جنگنده‌ها و پهپاد‌ها عملیاتی شده بود.
جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه پهپادی کرده و این حوزه در کنار توانمندی موشکی به دومین بازوی اصلی ایران در دکترین دفاعی تبدیل شده است.

توان پهپادی ایران که بخشی از آن را در اختیار متحدان خود نظیر حزب‌الله لبنان، گروه‌های فلسطینی، یمنی و… قرار داده، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این روز‌های آمریکا و متحدانش در منطقه است.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام، پیش از این درباره چالش پهپاد‌های ایران برای آمریکا گفته بود: «استفاده گسترده ایران از پهپاد‌های کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی به این معناست که برای نخستین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی]ما بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم».

موشک خرمشهر

موشک برد بلند و ۲ هزار کیلومتری خرمشهر، دیگر محصولی بود که روز گذشته به صورت انبوه تحویل نیروی هوافضای سپاه پاسداران شد.

این موشک قدرتمندترین موشک ایرانی با سر جنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که می‌تواند چند کلاهک را با خود حمل کند.

از جمله ارتقا‌های صورت گرفته در این موشک که نمونه نسل ۴ آن با نام خیبر پیش از این رونمایی شده، آن است که به سر جنگی با طول ۴ متر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و اثربخش‌ترین سر‌های جنگی تولید‌شده در ایران مجهز است.

سرعت بالای اصابت سر جنگی به هدف در این موشک، باعث می‌شود سیستم‌های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص، رهگیری و اقدام جهت انهدام سر جنگی نباشند.

ویژگی دیگر موشک خرمشهر، هدایت میانی آن است به طوری که سیستم‌های هدایت پس از ورود به جو خاموش می‌شود و امکان جنگ الکترونیک دشمن روی آن وجود ندارد.

موشک حاج‌قاسم

از دیگر محصولاتی که توسط وزارت دفاع به صورت انبوه تحویل نیروی هوافضای سپاه شد، موشک بالستیک حاج‌قاسم با برد ۱۴۰۰ کیلومتر (قابل افزایش تا برد ۱۸۰۰ کیلومتر) است. این موشک نخستین موشک تاکتیکی ایران بود که برد آن به سرزمین‌های اشغالی می‌رسید.

موشک حاج‌قاسم با سوخت جامد ترکیبی، می‌تواند سر جنگی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

سر جنگی این موشک از نوع جداشونده است و امکان هدایت آن تا انتهای مسیر (قابلیت نقطه‌زنی) وجود دارد.

موشک حاج‌قاسم همچنین از یک مرحله پیشران سوخت جامد برخوردار است که در داخل بدنه استوانه‌ای همچون سایر موشک‌های بالستیک قرار دارد. بالک‌های پایدارساز در انتهای بدنه و سر جنگی جداشونده مجهز به بالک‌های کنترلی با قطری کمتر از قطر بدنه از دیگر شاخصه‌های این موشک است.

هر ۳ محصول مورد اشاره، در یک ویژگی با هم مشابهند و آن هم مناسب بودن‌شان برای هدف قرار دادن اهدافی در سرزمین‌های اشغالی است که در فاصله ۱۱۰۰ کیلومتری مرز‌های غرب ایران قرار دارد.

شلیک از عمق مطمئن از داخل خاک کشور، برای موشک‌هایی نظیر حاج‌قاسم و به طریق اولی برای موشک‌هایی نظیر خرمشهر که برد آن‌ها ۲ هزار کیلومتر است، امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب را بسیار کاهش می‌دهد، همچنین فرصت کمتری به سامانه‌های دفاع موشکی دشمن برای واکنش احتمالی می‌دهد، اما در این مرحله نیز سر جنگی جداشونده موشک که بازتاب راداری بسیار کمتری نسبت به بدنه دارد و سرعت بالای آن در ورود به جو، کار دفاع را برای سامانه‌های موشکی دشمن بسیار سخت می‌کند و ضریب موفقیت حمله موشکی را به میزان چشمگیری بالا می‌برد.

منبع: وطن امروز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

جوانی نیوز | خبری | سیاسی| فرهنگی| مذهبی